بخش حقوق

ساخت وبلاگ

 بهار که از راه می رسد،همه بار سفر می بندند و راهی جایی می شوند اما یکی از موضوعاتی که در این میان اهمیت زیادی دارد، تامین امنیت خانه و زندگی مردم است. به هر حال، شهروندان باید تمامی ماحصل زندگی خود را بگذارند و به سفر بروند. امان از زمانی كه آتش سرقت به خرمن خانه و كاشانه یكی از این مسافران بزند.

الهه حبیبی -بخش حقوق تبیان

سرقت از منزل

بهار که از راه می رسد، همه دست به کار می شوند تا به بهترین شکل ممکن، از این تعطیلات چند روزه نوروزی بهره بگیرند و خستگی سال گذشته را از تن به در کنند. بار سفر می بندند و راهی جایی می شوند تا کمی به وضع جسمی و روحی خود سر و سامان بدهند و سال جدید را با حس و حال بهتری آغاز کنند. اما یکی از موضوعاتی که در این میان اهمیت زیادی دارد، تامین امنیت خانه و زندگی مردم است. به هر حال، شهروندان باید تمامی ماحصل زندگی خود را بگذارند و به سفر بروند. امان از زمانی كه آتش سرقت به خرمن خانه و كاشانه یكی از این مسافران بزند.

هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و تعداد سارقان 2 نفر یا بیشتر باشد و لااقل یك نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، در صورتی كه بر حامل اسلحه عنوان «محارب» صدق نكند، جزای مرتكب یا مرتكبان حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه است.

هشدارهای پلیس را جدی بگیرید!

اگر شما جزو آن گروه از شهروندانی هستید كه محتاطانه می خواهند جلوی هرگونه روزنه ای در منزلشان را بگیرند تا دچار سرقت نشوید لازم است در این باره اطلاعاتی داشته باشید. دکتر «محمد علیزاده» جرم شناس، در این باره می گوید: مردم در ایام تعطیل نوروز بیشتر از دیگر اوقات سال به سفر می روند و سارقان در این ایام مجالی برای سرقت پیدا می کنند.
با اینکه هر سال پلیس طرح هایی برای تامین امنیت محله ها و اماکن گردشگری به اجرا درمی آورد، اما خود ما شهروندان هم می توانیم با رعایت نکاتی بسیار ساده و آسان، از وقوع انواع سرقت ها پیشگیری کنیم. وی با بیان اینکه بهتر است مردم هنگام سفر حتما منزل را به شخصی امین بسپارند، تاکید می کند: مردم باید از نگهداری طلا و جواهر و همچنین وجه نقد در منزل خودداری کنند. همچنین باید از اموال خود فهرستی تهیه کنند تا در صورت بروز سرقت، پلیس بتواند در شناسایی آن اموال سریع عمل کند. علیزاده با بیان اینکه سارقان از روش های جدید برای سرقت استفاده می کنند، می افزاید: با رعایت بعضی اصول کلی، می توان به میزان زیادی از بروز حوادث تلخ کاست. در این میان، مجهز کردن ساختمان به لامپ های زمان بندی شده بسیار مهم است.
شهروندان باید درها و حتی پنجره ها را با ابزار ایمن قفل کرده و موارد ایمنی اماکن را حتما رعایت کنند. همچنین باید زیورآلات و جواهرات قیمتی خود را به صندوق های امنیتی بسپارند. به این ترتیب، احتمال سرقت به شدت کاهش می یابد.

تعریف جرم سرقت

علیزاده در تعریف جرم «سرقت» می گوید: سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی. این جرم شامل 4 رکن اختصاصی است: ربودن یا عنصر مادی سرقت، منقول بودن مال ربوده شده، تعلق مال ربوده شده به غیر و وجود قصد متقلبانه یا قصد مجرمانه در سرقت.
این حقوقدان به این پرسش که چه زمانی سرقت محقق می شود، این گونه پاسخ می دهد: سرقت یا ربودن وقتی انجام می شود كه سارق اقدام به عملیاتی كند كه قصد سوء او برای سرقت محرز شود؛ یعنی زمانی كه سارق بر مال دست یابد (وضع ید)، مال مسروقه را از محل خود انتقال دهد و مال را از حرز خارج سازد. به گفته وی، درصورتی كه سارق قبل از خارج كردن مال از محل خود، دستگیر شود، برحسب قانون مجازات اسلامی، عمل صورت گرفته «شروع به سرقت» است. در سرقت های مستلزم حد، هر گاه سارق قبل از بیرون آوردن مال از حرز دستگیر شود، حد بر او جاری نمی شود.

سرقت یا ربودن وقتی انجام می شود كه سارق اقدام به عملیاتی كند كه قصد سوء او برای سرقت محرز شود؛ یعنی زمانی كه سارق بر مال دست یابد (وضع ید)، مال مسروقه را از محل خود انتقال دهد و مال را از حرز خارج سازد. به گفته وی، درصورتی كه سارق قبل از خارج كردن مال از محل خود، دستگیر شود، برحسب قانون مجازات اسلامی، عمل صورت گرفته «شروع به سرقت» است

شروع به جرم سرقت و مجازات های آن

 علیزاده درباره شروع به جرم سرقت بر اساس قانون مجازات نیز چنین توضیح می دهد: این بخش عبارت است از توسل به عوامل اجرایی جرم كه اگر برای متهم انصراف حاصل نشود، جرم ناگزیر به وقوع می پیوندد.
بدین ترتیب، اگر متهم در حالی كه قفل را شكسته است و می خواهد وارد خانه شود دستگیر شود، این اندازه اقدام، مصداق «شروع به جرم سرقت» نیست.
وی درباره مصادیق حكمی شروع به سرقت نیز می گوید: اگر متهم وارد منزلی شده و مشغول جمع آوری اثاثیه شود تا آنها را به سرقت ببرد و در آن حال، مثلاً به دلیل بیدار شدن صاحب خانه و هیاهو نتواند اثاثیه را خارج کند و بدزدد، این اندازه عمل سرقت محسوب نمی شود، بلكه شروع به سرقت است.
این حقوقدان با بیان اینکه اگر كسی در حال چیدن میوه از درخت با هدف سرقت دستگیر شود، این عمل وی شروع به سرقت است، تصریح می کند: اگر متهم به سرقت به قصد سرقت وارد منزلی شود و مثلا قالیچه و كت صاحب خانه را بردارد و در آن موقع، صاحب خانه بیدار شود و متهم كت را پوشیده و قالیچه را رها كند و بگریزد و در كوچه دستگیر شود، نسبت به كت سارق و نسبت به قالیچه شروع کننده به سرقت است.
علیزاده دو مصداق دیگر شروع به جرم را چنین توضیح می دهد: اگر متهم به قصد سرقت، در خانه كسی را از پاشنه بیرون آورد و داخل خانه شود و در آن حال صاحب خانه او را دستگیر کند، عمل وی شروع به سرقت محسوب خواهد شد و شكستن قفل در خانه و ورود به خانه برای دزدی از مقدمات قریبه و شروع به جرم سرقت محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در قانون برای سارقان، رد مال، جریمه و حبس در قانون پیش بینی شده است، می گوید: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد یا سارق مسلح باشد، به حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محكوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شود، علاوه بر مجازات جرح، به حداكثر مجازات مذكور در این ماده محكوم می شود.
همچنین هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و تعداد سارقان 2 نفر یا بیشتر باشد و لااقل یك نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، در صورتی كه بر حامل اسلحه عنوان «محارب» صدق نكند، جزای مرتكب یا مرتكبان حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه است.


چگونه جلوی تخلفات عابر بانکی را بگیریم؟

چگونه جلوی تخلفات عابر بانکی را بگیریم؟

مجازات سرقت‌های مسلحانه

مجازات سرقت‌های مسلحانه

مشارکت هاي مجرمانه!

مشارکت هاي مجرمانه!

متهم در چه مواردی حق ملاقات با وکیل را ندارد؟

متهم در چه مواردی حق ملاقات با وکیل را ندارد؟

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 100 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 18:04

در حالی كه همین چند روز پیش رئیس قوه قضائیه نرخ جدید دیه را به واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر كشور اعلام كرد، خبر جدید در این زمینه حاكی از این است كه شورای نگهبان با برابری دیه زن و مرد كه پیش تر در لایحه بیمه شخص ثالث مطرح شده بود، موافقت كرده است. بر این اساس سال آینده بیمه ای دو نرخی، یكی مربوط به تصادفات رانندگی و دیگری مربوط به موارد دیگر داریم.

بخش حقوق تبیان

دیه

در صورتی كه افراد حین رانندگی توسط خودرو یا موتورسیكلت خسارتی وارد كنند، مقصر شناخته می شوند. بر اساس قانون افراد مسئول جبران خسارت به زیان دیدگان هستند. این خسارت ممكن است خسارت مالی یا خسارت بدنی باشد. بیمه شخص ثالث در حقیقت یك بیمه مسئولیت است (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی) اما در گروه بیمه های اتومبیل قرار دارد. اوایل آذر مجلس لایحه بیمه شخص ثالث را در صحن علنی تصویب كرد و این لایحه تبدیل به قانون شد. براساس ماده ۱۰ این قانون «بیمه گر مكلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت نماید. مراجع قضائی موظفند در انشای حكم پرداخت دیه مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج نمایند.» این لایحه روز گذشته به تأیید شورای نگهبان رسید. روز گذشته سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «برابری دیه زن و مرد پیش تر در لایحه بیمه شخص ثالث مطرح شده بود و خوشبختانه شورای نگهبان این لایحه را تأیید كرد؛ به عبارتی، شورای نگهبان برابری دیه زن و مرد را تأیید كرده است. » زارع افزود: «توجیه ما درباره برابری دیه زن و مرد این بود كه برخی از بانوان سرپرست خانواده هستند و زمانی كه دچار حادثه می شوند و از بین می روند، بازماندگان آنها به مشكل برمی خورند.» او تاكید كرد : «پس از اجرای قانون بیمه شخص ثالث و با نظر شورای نگهبان، این موضوع به دولت ابلاغ می شود و ۱۵ روز پس از ابلاغ قابل اجراست.» با تأیید این لایحه از سوی شورای نگهبان، از سال آینده با دو نرخی شدن دیه مواجه هستیم. از یك سو نرخ دیه ای كه بیمه به آسیب دیدگان حوادث رانندگی می پردازد و در آن نرخ دیه زن و مرد برابر است و در سوی دیگر هم دیه ای قرار دارد كه در شرایط دیگر پرداخت می شود و نرخ دیه زن، نصف دیه مرد است.

نرخ جدید دیه ابلاغ شد

از سوی دیگر چند روز قبل آیت ا... صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه ای قیمت دیه كامله در ماه های غیرحرام را از ابتدای سال ۱۳۹۵ به واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر كشور ابلاغ كرد. در این بخش نامه ذكر شده بود: «در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی های به عمل آمده قیمت دیه كامله در ماه های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۵، مبلغ یك میلیارد و نهصد میلیون ریال تعیین می گردد.» بر این اساس دیه سال۹۵ افزایشی ۱۵ میلیونی یافته است.

آیا نرخ بیمه افزایش می یابد؟

از آنجا كه نرخ دیه زن و مرد در حوادث رانندگی برابر می شود و با توجه به حجم بالای تصادفات جاده ای در كشور ما، به نظر می رسد كه نرخ بیمه شخص ثالث در سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تا قبل از این برابری هم، سازمان های بیمه وضعیت مالی خوبی نداشتند و كسری های زیادی داشتند.

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۹۳ تعداد ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر در حوادث رانندگی كشته شده اند، كه از این تعداد ۷۹ درصد مرد و ۲۱ درصد زن بوده اند. آمار مجروحان تصادفات در سال به بالای ۵۰۰ هزار نفر می رسد كه از این تعداد، آمار قابل توجهی از مجروحیت ها به معلولیت منتهی می شوند. به حدی كه گفته می شود، ۱۰ برابر تعداد كشته ها در كشور معلولیت ناشی از تصادفات وجود دارد

دبیر سندیكای شركت های بیمه در این باره گفت: «سال قبل افزایشی در بیمه شخص ثالث نداشتیم اما امسال حتما افزایش پیدا می كند.» مسعود حجاریان افزود: «بیمه ها از نظر وضعیت مالی در شرایط خوبی قرار ندارند. حتما به اندازه افزایش دیه روی بیمه شخص ثالث هم افزایش اعمال می شود. در صورتی كه بیمه شخص ثالث افزایش پیدا كند باز هم ۲۶ درصد كسری حق بیمه درباره بیمه گران وجود دارد و اگر حق ثالث افزایش پیدا نكند در آینده بیمه ها با مشكل مواجه می شوند.» او تصریح كرد: «در صورت ادامه كمبود ۲۶ درصدی كمبود در بیمه، شركت ها در آینده قادر به پرداخت خسارات نخواهند بود چون ۲۶درصد كسری حق بیمه روی آنها بار شده است.» حجاریان ادامه داد: «بیمه ایران بزرگ ترین بیمه است و ۵۰ درصد بازار را در دست دارد ولی سال قبل هم ۱۵۰۰میلیارد زیان دید.» مدیر بیمه های اتومبیل بیمه ایران هم در این باره گفت: «در رابطه با ابلاغ دیه سال آینده كه ۱۹۰ میلیون ابلاغ شده است ما منتظر هستیم تا دولت تصمیم گیری كند.» عباس فرآشتیانی تأكید كرد: « هنوز تصمیمی مبنی بر اینكه آیا حق بیمه شخص ثالث متناسب با افزایش دیه، افزایش پیداكند یا خیر اتخاذ نشده است.» او افزود: «افزایش دیه برای سال آینده هفته گذشته به ما اعلام شد اما پایه حق بیمه تغییری پیدا نكرده است. دیه ماه های غیر حرام ۱۹۰میلیون و دیه ماه های حرام حدود ۲۵۳ میلیون تومان شده است اما سال گذشته افزایشی روی بیمه شخص ثالث انجام نشد.»
عباس فرآشتیانی گفت: «ما هیچ وقت برابر با افزایش دیه، افزایش حق بیمه نداشتیم و باید تابع سیاست گذاران مانند دولت و بیمه مركزی باشیم.»

آمار بالای حوادث رانندگی در ایران

حوادث رانندگی یكی از عوامل مهم مرگ و میر ایرانی هاست كه هر ساله جان تعداد قابل توجهی از افراد را می گیرد، عده چند برابری هم در اثر این حوادث مجروح می شوند، جراحت هایی كه گاه تا آخر عمر همراه فرد باقی می مانند. بر اساس آمار منتشر شده در سال ۹۳ تعداد ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر در حوادث رانندگی كشته شده اند، كه از این تعداد ۷۹ درصد مرد و ۲۱ درصد زن بوده اند. آمار مجروحان تصادفات در سال به بالای ۵۰۰ هزار نفر می رسد كه از این تعداد، آمار قابل توجهی از مجروحیت ها به معلولیت منتهی می شوند. به حدی كه گفته می شود، ۱۰ برابر تعداد كشته ها در كشور معلولیت ناشی از تصادفات وجود دارد.

این قانون به نفع زنان است

با وجود این مشكل اما دیه برابر در بیمه شخص ثالث مساله ای بود كه همواره كارشناسان و حقوقدانان بر آن تأكید داشته اند. یك حقوقدان و وكیل دادگستری درباره برابری دیه زن و مرد كه پیش تر در لایحه بیمه شخص ثالث مطرح شده و به تایید شورای نگهبان رسید، گفت: «این از ابتدا مورد انتقاد جامعه حقوقی بود چرا كه بیمه ها یك هزینه ای را بدون در نظر گرفتن جنسیت، می گیرند و سوال این بود كه وقتی شما چنین حق بیمه ای را می گیرید چطور وقتی كه حادثه ای پیش می آید جنسیت را لحاظ می كنید؟» نعمت احمدی افزود: «سازمان های بیمه گر نمی پرسند كه زن سوار خودرو می شود یا مرد و شاید فردا زنی یا مردی را بكشیم، یك حق بیمه می گیرند.» او تصریح كرد: «بیمه شخص ثالث همان بیمه حوادث است بدون در نظر گرفتن جنسیت.» او در پاسخ به این سوال كه این مصوبه چقدر كارایی دارد می گوید: «این مساله برمی گردد به جرایم غیرعمدی كه مشمول حوادث می شوند.» احمدی تاكید كرد: «طبیعتا این اتفاق به نفع خانم هاست و با تصویب آن در مجلس و تایید شورای نگهبان این ظلم برداشته شد.»



منبع: ارمان
مخالفت با اعدام در ملاء عام

مخالفت با اعدام در ملاء عام

روند رسیدگی قانونی به ماه پر حادثه

روند رسیدگی قانونی به ماه پر حادثه

موارد پرداخت دیه از صندوق بیت المال

موارد پرداخت دیه از صندوق بیت المال

آزادی تمام زندانیان زن سرپرست خانواده

آزادی تمام زندانیان زن سرپرست خانواده

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 110 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 8:35

 رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار داشت: متأسفانه عده ای سوداگری حیات وحش را با آیین های سنتی ما در هم آمیخته اند و در ایام پایانی سال برای تکمیل سفره هفت سین به دنبال بهره برداری از حیات وحش هستند اینها بر اساس قانون شکار و صید جرم است.

بخش حقوق تبیان

هفت سین غیرقانونی

بازگیر اظهار داشت: از جنبه عمومی دادستان پرونده می تواند اعمال نظر کند و حسب مورد و فعلی که انجام گرفته جریمه های مورد نظر را اعمال کند،در جنبه خصوصی بر اساس مصوبه شورایعالی محیط زیست ضرر و زیان دیده شده برای هرگونه بستگی به نوع و تعداد فرق می کند به عنوان مثال برای هر عدد مار آبی حدود 200 هزار تومان، برای لاک پشت ها نیز همین مبلغ و برای سمندر بیش از 300 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: خرید، فروش، نگهداری، عرضه، شکار و صید حیات وحش بر اساس قانون شکار و صید جرم است و قانونگذار برای این جرم از دو جنبه عمومی و خصوصی مجازات هایی را در نظر گرفته است.این خبر در فارس منتشر شده است.



منبع :باشگاه خبرنگاران
تعاملات سیاسی حیوان كش

تعاملات سیاسی حیوان كش

سفر با تور گردشگری چرا؟

سفر با تور گردشگری چرا؟

شاید خمینی شهر برای شما هم اتفاق بیفتد

شاید خمینی شهر برای شما هم اتفاق بیفتد

قرارهای نهایی در دادسرا کدامند؟

قرارهای نهایی در دادسرا کدامند؟

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 113 تاريخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت: 15:03

هرانسانی در دنیا با امید به آینده و رسیدن به سعادت و خوشبختی زنده است و در حالت عادی شخصی از مرگ و خط قرمز کشیدن بر زندگی استقبال نمی کند مگر اینکه در شرایطی قرار بگیرد که ترک دنیا را بر ماندن ترجیح دهد.اما آیا انسان ها می توانند هر زمانی که خواستند و ترجیح دادند دست به سقط جنین بزنند؟

فرآوری: ه.هدایتی-بخش حقوق تبیان
سقط جنین

وقتی که رفتارهای پرخطر جنسی در جامعه افزایش یابد قطعا هم بازار مراکز غیر قانونی سقط جنین هم رونق می گیرد آن هم با قبول پرداخت هزینه های گزاف، توسط افرادی که به این مراکز غیرقانونی مراجعه می کنند.
هرانسانی در دنیا با امید به آینده و رسیدن به سعادت و خوشبختی زنده است و در حالت عادی شخصی از مرگ و خط قرمز کشیدن بر زندگی استقبال نمی کند مگر اینکه در شرایطی قرار بگیرد که ترک دنیا را بر ماندن ترجیح دهد.اما آیا انسان ها می توانند هر زمانی که خواستند و ترجیح دادند دست به سقط جنین بزنند؟
 اگرچه جامعه مدرن به بسیاری از مظاهر تمدنی خود می بالد. اما بسیاری از از افراد همین جامعه مدرن اذعان دارند که «انسانیت» مهم ترین گمشده عصر جدید می باشد و کار به جایی رسیده است که حتی در مواردی گرفتن جان انسان ها نیز می تواند توجیهات جالبی داشته باشد.

برابر قانون اگر حادثه رانندگی منجر به سقط جنین شود علاوه بر جنبه عمومی جرم که اگر راننده مقصر باشد مجازات حبس یا جزای نقدی را تحمل کند مکلف به پرداخت دیه جنین به اولیای دم است و اگر حادثه فقط منجر به وضع حمل قبل از موعد طبیعی شود ولی آسیبی به جنین وارد نیاید فقط از حیث جنبه عمومی به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد

«سقط جنین» از جمله دستاوردهای نوین می باشد که این روزها توجیهات جالبی به خود گرفته است و تاسف بار تر آنکه جامعه ایرانی نیز سال به سال در این ناهنجاری مهم اجتماعی و اخلاقی پیش روی می کند و آمارهای رسمی در این زمینه بسیار تکان دهنده است.
ایرانیانی که در سال های ابتدایی دهه 70(با رشد جمعیت چند درصدی) با سالانه 80000 سقط جنین مواجه بوده اند، این روزها باید با سقط جنین 220000 نفری در سال روبرو شوند و بدانند که آمار رشد آن نیز با سرعت بیشتری رو به فزونی است و این موضوع می تواند زنگ خطری مهم در عرصه های فرهنگی و اجتماعی را به صدا در آورد.

آمار تکان دهند رشد سقط جنین قانونی و غیر قانونی در ایران

استخراج آمار سقط جنین در کشور ما با مشکلات خاص خود همراه است؛ چرا که با همه رشد آن همچنان بسیاری از افراد از بیان آن اعراض می کنند و علاقه ای به طرح آن ندارند.   اما همین آمارها نشان می دهد که از دهه هفتاد تا کنون با رشد 300 درصدی سقط جنین در کشور مواجه بوده ایم که این موضوع در تناقض آشکار با سیاسن های رشد جمعیت می باشد.
آمارها حاکی از آن که در سال 1374 حدود ۸۰۰۰۰ نفر اقدام به این کار کرده اند که این تعداد در سال جاری به حدود 220000نفر رسیده است که دهه 90 اوج رشد سقط جنین را به خود دیده است و پایتخت نشینان نیز در صدر قرار دارند.
طبق آمار وزارت بهداشت، پایتخت نشینان در سال 89 با 845 مورد سقط جنین قانونی، بیشترین میزان سقط جنین در كشور را به خود اختصاص داده اند. در سال 91 نیز تعداد مراجعین جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) 1 هزار و 684 نفر بوده است و در سال 1392 ، 1 هزار و 818 نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند و بدین ترتیب شاهد افزایش بیش از دوبرابری آمار سقط جنین قانونی در پایتخت طی 4 سال بوده ایم.

آمار سقط جنین

پایتخت نشینان در سال 89 با 845 مورد سقط جنین قانونی بیشترین میزان سقط جنین در كشور را به خود اختصاص داده اند.
شهرستان های بزرگ دیگر نیز از این آفت به دور نبوده اند برای نمونه استان خوزستان طی سال های 89 تا 91 با رشد 207 درصد افزایش سقط مواجه بوده است. در کل کشور نیز شاهد همین روند رو به رشد بوده ایم و گزارش های رسمی نشان می دهد که در سال 1390روزانه 12 مادر برای دریافت مجوز سقط اقدام می کردند.
اما این آمار در سال 1391 به روزی ۱۸نفر رسید و به این ترتیب، سال ۹۱ به طور کلی شش هزار و ۶۵۶ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده اند که این میزان در سال ۹۰، ۴۴۲۴ نفر بود.
سال 94 نیز همین آهنگ رشد ادامه داشته است و در چهار ماهه نخست سال جاری آمار متقاضیان سقط درمانی مراجعه كننده به مراكز پزشكی قانونی كشور با رشد 15 درصدی مواجه بود؛ این آمار از دو هزار و 683 متقاضی در چهار ماهه نخست سال گذشته به سه هزار و 85 نفر در مدت مشابه امسال رسیده است.
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد در ۱۰ ماهه سال جاری صدور مجوز سقط جنین درمانی در مراکز پزشکی قانونی کشور ۱۴.۶ درصد رشد داشته است. در میان استان ها نیز استان تهران با ۸۷۳ مجوز، خراسان رضوی با ۶۳۵ و خوزستان با ۴۸۲ مجوز، بیشترین سقط جنین های «قانونی» طی ۱۰ ماه اخیر انجام شده است.
ماجرا زمانی بغرنج تر می شود که در نظر داشته باشیم، آمارهای ارائه شده تنها به سقط های قانونی و درمانی مربوط می شود و نیم نگاهی به سقط های زیرزمینی اوضاع را بدتر می کند. بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت در سال 1391 حدود 220 هزار مورد سقط جنین در سطح کشور صورت گرفته است که با در نظر گرفتن آمار پزشکی قانونی در همین سال در می یابیم که این عدد 33 برابر سقط های قانونی را تشکیل می دهد و همین نسبت در سال های بعدی نیز با اندکی تغییر در تعداد سقط های قانونی حفظ شد.
افزایش این چنینی سقط جنین در کشور معلول زنجیره ای از علت هاست که با رفع هر کدام از آنها می توانیم به کاهش چشمگیر این آمارها امیدوار باشیم.

مجازات سقط جنین از نگاه قانونی

قانون جدید مجازات اسلامی برای مرتکبان اقدام به سقط غیر قانونی مجازت هایی در نظر گرفته شده است. یکی از انواع این مجازات ها پرداخت دیه است.

دیه سقط جنین به ترتیب زیر است:

1-نطفه ای كه در رحم مستقر شده است، دوصدم دیه كامل

2- علقه كه در آن جنین به صورت خون بسته درمی آید، چهارصدم دیه كامل

3-مضغه كه در آن جنین به صورت توده گوشتی درمی آید، شش صدم دیه كامل

4-عظام كه در آن جنین به صورت استخوان درآمده، لكن هنوز گوشت روییده نشده است، هشت صدم دیه كامل

5-جنینی كه گوشت و استخوان بندی آن تمام شده، ولی روح در آن دمیده نشده است، یك دهم دیه كامل

6-دیه جنینی كه روح در آن دمیده شده است، اگر پسر باشد، دیه كامل و اگر دختر باشد، نصف آن و اگر مشتبه باشد، سه چهارم دیه كامل البته باید این مطلب را نیز بدانید که علاوه بر دیه یکسری مجازات های تعزیری نیز برای سقط جنین پیش بینی شده است یعنی سقط غیرقانونی مجازات های دیگری هم به دنبال دارد. براین اساس هرگاه دراثر جنایت واردشده بر مادر، جنین از بین برود، علاوه بر دیه یا ارش جنایت بر مادر، دیه جنین نیز در هر مرحله ای از رشد كه باشد، پرداخت می شود.

ایرانیانی که در سال های ابتدایی دهه 70(با رشد جمعیت چند درصدی) با سالانه 80000 سقط جنین مواجه بوده اند، این روزها باید با سقط جنین 220000 نفری در سال روبرو شوند و بدانند که آمار رشد آن نیز با سرعت بیشتری رو به فزونی است و این موضوع می تواند زنگ خطری مهم در عرصه های فرهنگی و اجتماعی را به صدا در آورد

باید این را نیز در نظر داشت که هرگاه زنی جنین خود را در هر مرحله ای كه باشد، به عمد، شبه عمد یا خطا از بین ببرد، دیه جنین حسب مورد توسط مرتكب یا عاقله او پرداخت می شود و هرگاه جنینی كه بقای آن برای مادر خطر جانی دارد، به منظور حفظ نفس مادر سقط شود، دیه ثابت نمی شود.

مطابق قانون مجازات اسلامی سابق نیز هرکس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگر موجب سقط جنین زن شود به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می شد و اگر عالما و عامدا زن حامله ای را راهنمایی به استفاده از ادویه یا وسایل دیگری می کرد که در نتیجه آن جنین وی سقط شود، به حبس از سه تا 6 ماه محکوم می شد و یا اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می کردند وسایل سقط جنین فراهم می ساختند یا مباشرت به اسقاط جنین می کردند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می شدند.

برخی اطلاعات کلی

ممکن است در این میان این پرسش ایجاد شود که «آیا در مجازات سقط جنین تفاوتی میان مشروع یا نامشروع بودن جنین وجود دارد؟»بایدبدانید که سقط جنین ناشی از ارتباط نامشروع مانند سقط جنین مشروع دارای کیفر و مجازات است و قانون گذاردر این باره تفاوتی قائل نشده است.

همچنین ممکن است سقط در اثر حادثه ای مانند حادثه رانندگی رخ دهد. در این رابطه نیز قانون گذار ساکت نیست. برابر قانون اگر حادثه رانندگی منجر به سقط جنین شود علاوه بر جنبه عمومی جرم که اگر راننده مقصر باشد مجازات حبس یا جزای نقدی را تحمل کند مکلف به پرداخت دیه جنین به اولیای دم است و اگر حادثه فقط منجر به وضع حمل قبل از موعد طبیعی شود ولی آسیبی به جنین وارد نیاید فقط از حیث جنبه عمومی به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد و چنانچه حادثه منجر به مرگ مادر و سقط جنین شود علاوه بر جنبه عمومی جرم باید دیه مادر و جنین را نیز در صورت مطالبه اولیای دم بپردازد. دیه جنین پس از چهار ماهگی اگر پسر باشد دیه کامل یک انسان و اگر دختر باشد نصف دیه کامل خواهد بود.



منابع: باشگاه خبرنگاران/ فرهنگ نیوز

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 126 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 17:06

 انتقال زندانیان ایرانی در ارمنستان به کشورمان در حالی انجام می شود که لایحه استرداد مجرمین بین دو کشور اخیرا در مجلس اعلام وصول شده و انتظار می رود در ماه های آینده تصویب شود.

بخش حقوق تبیان

زندانی

به گزارشی از سفارت ایران در ارمنستان، با پیگیری های به عمل آمده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران و همکاری خوب وزارت دادگستری ارمنستان، روز گذشته شش نفر از زندانیان ایرانی برای گذراندن باقیمانده دوران محکومیت خود در مرز نوردوز تحویل مقامات قضایی کشورمان شدند.
بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تاکنون و در چهار مرحله مجموعا 19 نفر از زندانیان ایرانی از ارمنستان به کشورمان منتقل شده اند.
جرم اکثر زندانیان ایرانی همراه داشتن مواد مخدر در سفر به ارمنستان می باشد. هم اکنون 32 ایرانی در زندان های ارمنستان به سر می برند.
انتقال زندانیان ایرانی در ارمنستان به کشورمان در حالی انجام می شود که لایحه استرداد مجرمین بین دو کشور اخیرا در مجلس اعلام وصول شده و انتظار می رود در ماه های آینده تصویب شود.


منبع : ایلنا
متهم در چه مواردی حق ملاقات با وکیل را ندارد؟

متهم در چه مواردی حق ملاقات با وکیل را ندارد؟

برنامه های 7گانه پورمحمدی برای وزارت دادگستری

برنامه های 7گانه پورمحمدی برای وزارت دادگستری

آیین دادرسی مدنی ۱۴ ساله شد

آیین دادرسی مدنی ۱۴ ساله شد

جایگاه«طرح»و«لایحه»در نظام قانونگذاری

جایگاه«طرح»و«لایحه»در نظام قانونگذاری

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 127 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 17:06

آیا انتشار اسامی مفسدان اقتصادی تاثیر و بازدارندگی لازم را دارد؟

فرآوری: ه-هدایتی-بخش حقوق تبیان

حقوق

مفسدان اقتصادی در همه جای دنیا برای اینکه از دست قانون راحت باشند، بیکار نمی نشینند. بسیاری از قضات را با پول می خرند، وکلای قدرتمندی برای خود دست و پا می کنند، اگر خبرنگاری بخواهد به قول آنها بچه مثبت بازی در بیاورد و فساد آنان را افشا کند به طرق مختلف او را از هستی ساقط می کنند، مراقبند که هیچ عامل نفوذی جان سالم بدر نبرد، و از همه جالب تر اینکه سیاستمداران را چنان به خود وابسته می کنند که نتوانند کاری برای کاهش فساد انجام دهند. یک وضعیت بدتر نیز قابل تصور است: مفسدان به حکومت برسند و با کراوات در مقابل ده ها دوربین، خطابه مفصلی در لزوم مبارزه با فساد ارائه دهند!
از اینها که بگذریم، در هر صورت هر نظام سیاسی برای کاهش فساد اقتصادی قوانینی تنظیم می کند و کم و بیش به موقع اجرا می گذارد اما مجازات فساد اقتصادی باید به گونه ای باشد که هم هیچ متخلفی نتواند از آن فرار کند و هم پیش از بروز فساد، بازدارنده باشد. یعنی متخلف را قانع کند که اختلاس و ارتشا سودآور نیست.
در گزارش حاضر قصد داریم سری به کتب قوانین  کشورمان بزنیم و نگاه قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی را درباره فساد اقتصادی جویا شویم:

تفاوت "جرایم اقتصادی" و "جرایم علیه اموال"

1. از نظر موضوع:

موضوع جرایم اقتصادی، کلیت جامعه و اختلال در نظم اقتصادی کشور است در حالی که جرایم علیه اموال، علیه حقوق مالکانه یا علیه خود مال ارتکاب می یابند.

2. از نظر هدف جرم انگاری:

در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۵آذر ۱۳۶۷ نیز قانونگذار مجازاتهایی را برای اشخاصی که مرتکب اعمال مجرمانه مذکور میشوند، پیش بینی نموده و حتی در ماده ۴ قانون اخیرالذکر مقرر گردیده در صورتیکه عمل افراد مذکور به صورت شبکه ای باشد و مصداق افساد فی الارض را داشته باشد، مرتکب به اعدام محکوم میشود

هدف از جرم انگاری جرایم اقتصادی، حمایت کیفری از نظام اقتصادی کشور است و هدف از جرم انگاری جرایم علیه اموال، حمایت کیفری از حریم مالکیت خصوصی یا عمومی است.

3. از نظر بزه دیده:

آثار جرایم اقتصادی دامن گیر اکثریت افراد جامعه می شود و متضرر این جرایم عموم مردم هستند؛ در حالی که متضرر جرایم علیه اموال، شخص یا اشخاص معین هستند.

4. از نظر تأثیر گذشت شاکی در آن:

جرایم اقتصادی به لحاظ آثار و تبعات اجتماعی آن عمدتا غیر قابل گذشت محسوب می شوند در حالی که برخی از جرایم علیه اموال غیر قابل گذشت و برخی دیگر قابل گذشت هستند. به همین دلیل، تعقیب و محاکمه مرتکبین جرایم اقتصادی منوط به طرح شکایت توسط شاکی خصوصی نیست و دادسرا به طور مستقیم مکلف به تعقیب متهم است.

5. از نظر گستره بین المللی:

برخی از جرایم اقتصادی مانند پولشویی از جمله جرایم سازمان یافته و بین المللی محسوب میشوند که در کنوانسیون های بین المللی مورد توجه قرار گرفته اند و معاضدت و همکاری بین المللی برای مبارزه با آن ها پیش بینی شده است؛ در صورتی که جرایم علیه اموال عمدتا جنبه داخلی داشته و جرم بین المللی به حساب نمی آیند.
باید توجه داشت که در برخی مواقع، گستردگی جرایم علیه اموال باعث می شود که در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد کند و به تبع آن عنوان جرم اقتصادی را کسب نماید. 

تفاوت "جرایم اقتصادی" و "جرایم و مفاسد مالی"

منظور از مفاسد مالی، فساد مالی کارکنان دولت نسبت به اموال دولتی یا اموالی است که در اختیار دولت است یا جرایمی که کارمندان و کارکنان دولت در راستای انجام وظایف قانونی خود انجام می¬دهند و جنبه مالی دارند. مانند: اختلاس، ارتشا، تصرف غیر قانونی، تدلیس در معاملات دولتی، اخذ پورسانت و... ؛ اما موضوع جرایم اقتصادی لزوما اموال دولتی یا بیت المال نیست و هرگونه اقدامی که به اقتصاد کشور لطمه بزند هرچند که مال موضوع جرم متعلق به بخش خصوصی باشد، جرم اقتصادی خواهد بود و لازم نیست که مرتکب جرم اقتصادی، کارمند دولت باشد.

فساد اقتصادی در قانون جدید مجازات اسلامی

 انتشار نام مفسدان اقتصادی در قانون جدید مجازات اسلامی الزامی شده است. از موارد مهم قانون مجازات اسلامی جدید٬ لزوم انتشار احکام قطعی افراد محارب٬ مفسدان فی الارض و مفسدان اقتصادی در رسانه ها و روزنامه های کثیرالانتشار است که این امر نقش بسزایی در موضوع پیشگیری و مبارزه با فساد و به ویژه مفاسد اقتصادی ایفا میکند. جرایم اقتصادی بیشتر از یک میلیارد ریال شامل کلاهبرداری٬ اختلاس٬ ارتشا٬ اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی٬ تبانی و پولشویی میشود. همچنین مداخله وزرا٬ نمایندگان مجلس و کارکنان دولت در معاملات دولتی٬ اخذ پورسانت در معاملات خارجی٬ تعدیات ماموران دولتی نسبت به دولت٬ جرایم گمرکی٬ قاچاق کالا و ارز٬ تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و اخلال در نظام اقتصادی کشور از دیگر مواردی هستند که چنانچه میزان جرم بیش از یک میلیارد ریال باشد٬ انتشار اسامی مجرمان در نشریات اجباری است.

کارآیی انتشار اسامی

 انتشار نام مفسدان اقتصادی در قانون جدید مجازات اسلامی الزامی شده است. از موارد مهم قانون مجازات اسلامی جدید٬ لزوم انتشار احکام قطعی افراد محارب٬ مفسدان فی الارض و مفسدان اقتصادی در رسانه ها و روزنامه های کثیرالانتشار است که این امر نقش بسزایی در موضوع پیشگیری و مبارزه با فساد و به ویژه مفاسد اقتصادی ایفا میکند

 سوالی که پیش میآید این است که آیا انتشار اسامی مفسدان اقتصادی تاثیر و بازدارندگی لازم را دارد؟ بدون شک انتشار اسامی مفسدان اقتصادی پس از صدور قطعی ادغام میتواند عاملی بازدارنده باشد که افراد را برای حفظ حسن شهرت خود از ارتکاب جرم دور کند اما آیا واکنش جامعه با کسانی که متهم به فساد اقتصادی شده اند و اسامی آنها منتشر شده است به شکل یک شخص خیانتکار است؟ یکی از نمایندگان مدتی پیش با ابراز نگرانی از اینکه قبح فساد اداری و مالی در جامعه ریخته شده است٬ گفته بود: متاسفانه در زمان حاضر شاهد فساد شکل گرفته بزرگی هستیم که هر روز شدت بیشتری میگیرد و لازم است جلوی آن گرفته شود. آیا انتشار اسامی مفسدان اقتصادی و فسادهایی که همه با ارقام نجومی سر و کار دارند قبح این جرایم را کاهش نمیدهد؟ بدون شک مردم حق دارند با اسامی کسانی که با سوءاستفاده مالی به حقوق آنها تجاوز میکنند آشنا شوند و رفتاری سزاوار این خیانتکارها انجام دهند. اما از سوی دیگر برای انتشار اسامی و نحوه پوشش خبر این جرایم نیز باید تمهیدی اندیشید. ساز و کار اعلام و انتشار اسامی مجرمان در تبصره 3 ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری مشخص شده است. مطابق قانون در موارد محکومیت قطعی به جرایم مالی٬ مفاد رای قطعی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر و در اختیار سایر رسانه های عمومی گذاشته میشود اما قبل از صدور حکم قطعی٬ اسامی متهمان باید در اختیار قوه قضاییه قرار گیرد. در این راستا بخشنامه قوه قضاییه برای فراهم آمدن شرایط نظارت دقیق و جامع بر روند پرونده های فساد اقتصادی در سراسر کشور ملاک است.
قانون مذکور قانون عام وکلی حاکم بر جرائم و مجازاتها بوده که در طی مواد متعددی مجازاتهایی را برای مجرمین مالی و غیر مالی پیش بینی نموده است. از جمله در فصل یازدهم قانون مذکور برای جرایمی نظیر ارتشاء، ربا و کلاهبرداری به عنوان جرایم مهم مالی، مجازاتهایی سنگین پیش بینی گردیده است. به عنوان مثال در ماده ۵۹۲ قانون مذکورپیش بینی گردیده که هرکس عالماً عامداً برای اقدام به اجرای امری یا امتناع از انجام امری که از وظایف اشخاص مذکور در ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشد، وجه یا مالی یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیم یا غیر مستقیم بدهد، در حکم راشی است و به عنوان مجازات علاوه بر ضبط مال ناشی از ارتشاء به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود.
بنابراین هر مستخدم دولتی در هریک از قوای ۳ گانه یا سایر دستگاهها و نهادها، وجوهی تحت این عنوان دریافت نماید به مجازات مذکور محکوم میشود.
در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۵آذر ۱۳۶۷ نیز قانونگذار مجازاتهایی را برای اشخاصی که مرتکب اعمال مجرمانه مذکور میشوند، پیش بینی نموده و حتی در ماده ۴ قانون اخیرالذکر مقرر گردیده در صورتیکه عمل افراد مذکور به صورت شبکه ای باشد و مصداق افساد فی الارض را داشته باشد، مرتکب به اعدام محکوم میشود. به همین دلیل هم بود که دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده بابک زنجانی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرد.


منابع:باشگاه خبرنگاران / مشرق نیوز /ویستا
کاخ نشینان اعدامی

کاخ نشینان اعدامی

دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

احتمال تغییر حکم «بابک زنجانی»

احتمال تغییر حکم «بابک زنجانی»

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 19:21

بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی که خود را هم اکنون در برابر حکم اعدام می بیند برای پرداخت بدهی ۲.۶ میلیارد یورویی شرکت نفت اقدام کرده اما اوبربانک کارگزار یورویی هالک بانک ترکیه از پذیرش این مبلغ امتناع کرده است.

بخش حقوق تبیان

بابک زنجانی

این روزها نام بابک زنجانی بیشتر از هر روز دیگر سر زبان ها افتاده؛ آنهم به خاطر حکم اعدامی که قاضی صلواتی پس از 26 جلسه دادگاه برای زنجانی و دو متهم دیگر پرونده (م.ش و ح.ف.ه) صادر کرده است.
 
بابک زنجانی که امروز دو سال و دو ماه از بازداشتش می گذرد آن طور که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده، از سوی دادگاه انقلاب مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ پولشویی محکوم شده است.

در پرونده 209 جلدی بابک زنجانی که منجر به صدور کیفرخواست از سوی دادستانی شده، موارد متعددی وجود دارد از ماجرای تامین اجتماعی گرفته تا مراوده های مالی با بانک مسکن که منجر به شکایت این دو نهاد از وی شده است اما آنچه بیشتر از همه در مفسد فی الارض شناخته شدن زنجانی و صدور حکم اعدام برای وی موثر است؛ بدهی 2.6 میلیارد یورویی زنجانی به شرکت نفت است.

آن طور که بابک زنجانی و وکیلش مدعی هستند در طول افزون بر دو سال گذشته برای اینکه بدهی شرکت نفت را پرداخت و با مجموعه نفت تسویه کنند، راه های مختلفی را رفته اند اما هر بار به خاطر تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و شخص بابک زنجانی و شرکت هایش به در بسته خورده اند.

زنجانی پس از اجرای برجام و قبل از صدور حکم دادگاه انقلاب دوباره فرصت گرفت تا بدهی شرکت نفت را از طریق شماره حسابی که بانک مرکزی اعلام می کند، پرداخت کند؛ شماره حسابی که وکیل بابک زنجانی مدعی است به این سادگی ها در اختیار موکلش قرار نگرفته و بانک مرکزی عجله ای برای اعلام آن نداشته است.
15 اسفند بود که وکیل بابک زنجانی اعلام کرد موکلش برای واریز بدهی شرکت نفت از طریق بانکی خارجی معرفی شده از سوی بانک مرکزی اقدام کرده اما کارگزار این بانک از دریافت پول زنجانی خودداری کرده است؛ خبری که مسئولان شرکت نفت از جمله اصغر هندی مشاور حقوقی و بین الملل وزیر نفت و غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت، تکذیب و اعلام کردند چنین چیزی صحت ندارد.

حالا اسناد و مدارکی از طریق وکلای خارجی بابک زنجانی به دست تسنیم رسیده که نشان می دهد کارگزار یورویی هالک بانک ترکیه، مبلغی را که زنجانی قصد داشته واریز کند نپذیرفته است.
 
سوم مارچ 2016 یعنی روز پنج شنبه هفته گذشته، بانک فرست اسلامیک مالزی (متعلق به بابک زنجانی) تصمیم می گیرد 1.967 میلیارد یورو از بدهی شرکت نفت را از طریق هالک بانک ترکیه که بانک مرکزی معرفی کرده است، واریز کند و هالک بانک در پاسخ به بانک فرست اسلامیک مالزی مبنی بر آمادگی برای انتقال این وجه، اوبر بانک کارگزار یورویی خود را معرفی می کند.

پیرو  اعلام «الیک ارکان سوزری» مسئول اداره عملیات خارجی هالک بانک ترکیه مبنی بر واریز این مبلغ از طریق اوبر بانک به عنوان کارگزار یورویی هالک بانک، بانک مالزی برای واریز این مبلغ از طریق کارگزار اعلام شده اقدام می کند اما پاسخی که از اوبر بانک دریافت می کند جالب است.
 
«هلمت ادلباور» مدیر بازارهای مالی اوبر بانک به بانم مالزی پاسخ می دهد « پیش از هر چیز٬ امیدوارم که حالتان خوب باشد. از پیام صمیمانه تان سپاسگذارم و البته که ما خوشحال خواهیم شد با موسسه شما روابط تجاری خود را برقرار سازیم.ارتباط مالی اوبربانک با هالک بانک و همچنین CBI صحت دارد اما صادقانه باید عرض کنم که اصولا این ارتباط صرفا جهت  نقل و انتقالات مشتریان ما استفاده می شود و به عبارتی٬ قاعدتا ما سرویس کلیرنس برای دیگران انجام نمی دهیم. با این وجود هر دو بانک هالک و CBI شرکای مهمی برای ما محسوب می گردند٬ بنابراین ما سعی می کنیم از هیئت مدیره مجوز این کار را دریافت کنیم. خواهشمندم به ما قدری فرصت دهید تا اوایل هفته آینده پاسخ شما را خواهیم داد.»

البته آن طور که رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع بابک زنجانی گفته، این اقدام موکلش جدای از ماجرای شش فقره چک یک میلیارد یورویی است و موکلش همچنان در تلاش است تا از طرق مختلف بدهی 2.6 میلیارد یورویی شرکت نفت را پرداخت کند. زنجانی حتی در آخرین تماسی که با وکیل خود داشته گفته است وکلایش صرف نظر از حکم صادره شده همچنان با جدیت کار انتقال پول به ایران را پیگیری کنند.
حالا باید دید آیا زنجانی می تواند بدهی شرکت نفت را که قطعا در نتیجه اعتراضش به حکم دادگاه انقلاب مبنی بر تایید یا عدم تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور موثر است، بازگرداند یا خیر؟.

اسناد موجود در این گزارش از طریق وکلای بابک زنجانی در اختیار ما قرار گرفته و درستی یا نادرستی این اسناد را تایید نمی کند. وکیل خارجی بابک زنجانی نیز پس از ارائه این اسناد اعلام کرده «شما می توانید جهت تصدیق این مکاتبات با بانک کارگزار تماس بگیرید


منبع :جهان نیوز
دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

احتمال تغییر حکم «بابک زنجانی»

احتمال تغییر حکم «بابک زنجانی»

زندانیان به مرخصی می روند

زندانیان به مرخصی می روند

درجه بندی در مجازات های تعزیری

درجه بندی در مجازات های تعزیری

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 92 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 19:21

وزیر دادگستری گفت: اگر بابک زنجانی همکاری کند، در حکمش تاثیرگذار است؛ حرف، شعار و شماره حساب دادن و خواستن یعنی کلاهبرداری جدید.

بخش حقوق تبیان

وزیر دادگستری

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با اشاره به صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی از سوی دادگاه بدوی در مورد اینکه آیا امکان تغییر این حکم وجود دارد؟ گفت: اگر وی همکاری کند در حکمش تاثیر می گذارد، ولی تاکنون ندیدیم که وی همکاری کند.
وی افزود: هر زمان که ما پول را در حساب بانکی مان دیدیم می گوییم که وی همکاری کرده است. حرف، شعار، آدرس، شماره حساب دادن و خواستن یعنی کلاهبرداری جدید.
پورمحمدی درباره آخرین وضعیت بانک اطلاعات کودک نیز گفت: اکنون ساختار و زیرساخت های تشکیل این بانک انجام شده و با اپراتور مربوطه قراردادمان را بسته ایم، ولی عملیات و ارتباطات و بهره دهی آن از ابتدای سال آینده انجام می شود.



منبع: ایسنا
دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

دنبال وصول بدهی زنجانی باشید نه اعدامش!

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

پرونده گران فروشی کامیون های هوو

پرونده گران فروشی کامیون های هوو

تلفن همراه و کلاهبرداری از شما

تلفن همراه و کلاهبرداری از شما

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 85 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 18:05

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مصوبه شماره ۲۹۸ شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، سیاستهای خبری و رسانه ای از سوی دبیرخانه شورا، تدوین و به همه رسانه ها از جمله رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاریها ابلاغ می شود.

وی افزود: برای این کار و براساس همین مصوبه، کارگروهی پیش بینی شده که این کارگروه مرکب از یک رئیس به انتخاب دبیر شورای عالی امنیت ملی، سه نماینده از طرف روسای سه قوه و همچنین نمایندگانی از طرف وزرای کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد و نمایندگانی از طرف ستاد کل نیروهای مسلح و  صدا و سیما است، که سیاستگذاری تبلیغات در آن انجام می گیرد.

محسنی اژه ای با اشاره به مصوبات متعدد این کارگروه در دولت قبل و دولت فعلی افزود: این کارگروه در جریان فتنه سال ۸۸ که عده ای حاضر به تمکین در برابر قانون نشدند و کشور را با آشوب مواجه کردند، در خصوص رئیس جمهور اسبق تصمیم گرفت، وی ممنوع التصویر شود، و اخبار و تصاویر وی در رسانه ها منعکس نشود.

محسنی اژه ای گفت: دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نیز مصوبات این کارگروه رسانه ای را برای اجرا ابلاغ می کند.

معاون اول قوه قضائیه افزود : حتی اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این باره وجود نداشت، دادستان تهران براساس اختیارات و وظایف قانونی خود دستور قضایی در این خصوص صادر کرده است و این دستور به قوت خود باقی است و لازم الاجرا است.

رئیس جمهور روز گذشته در نشست خبری با رسانه ها درباره ممنوع التصویر شدن رئیس جمهور اسبق گفت: شورای عالی امنیت ملی مباحثی در این زمینه ها داشته است. اما هیچ مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی مربوط به حضرت آقای خاتمی رییس دولت هفتم و هشتم جمهوری اسلامی در هیچ دوره ای وجود نداشته. من در دوره های مختلف عضو شورای عالی امنیت ملی بوده ام و در هیچ دوره ای چنین چیزی نبوده است. دبیرخانه هم حق ندارد چنین مصوبه ای داشته باشد. من از آقای شمخانی پرسیدم گفتند چنین چیزی نیست. ضمن اینکه اگر هم باشد، قانونی نیست. این حرف ها بیشتر به شوخی شباهت دارد.


- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 18:05

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: مبلغ دیه سال 95 ، 190 میلیون تومان تعیین شد که این مبلغ برای ماه غیر حرام است و در ماه حرام یک سوم به آن اضافه می شود.

بخش حقوق تبیان

غلامحسین محسنی اژه‌ای

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نود و سومین نشست سخنگوی قوه درمورد نرخ جدید دیه در سال 95 اظهار داشت: بر اساس قانون قوه قضاییه موظف است که هر سال قیمت دیه را اعلام کند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: با بررسی های صورت گرفته و همچنین جلسه مسئولان عالی قوه قضاییه که در هفته گذشته برگزار شد، مبلغ دیه به میزان 190 میلیون تومان در ماه غیر حرام مشخص شد.
وی گفت: به مبلغ دیه در ماه های حرام یک سوم اضافه می شود.
 


منبع: افکار خبر

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 104 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 17:53

 رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به حکم دادگاه بدوی برای بابک زنجانی اشاره و چنین ابراز عقیده کرد: بابک زنجانی یک کلاهبردار معمولی است و مفسد فی الارض نیست. اعدام وی دردی از مردم دوا نمی کند.

بخش حقوق تبیان

بهمن کشاورز

بهمن کشاورز در نشست معرفی کتاب «هنر دفاع در دادگاه ها، استراتژی و تاکتیک» بیان کرد: برای وکلای جوانان و تازه کار که گاهی دچار سردرگمی می شوند بایدها و نبایدهایی در این کتاب قید شده تا در مسیر رسیدن به هدف خود کمتر مورد لطمه قرار گیرند.
وی علت محوریت قرار دادن دادگاه های جنایی در کتاب خود را رعایت بیشتر اصول و ضوابط در دادگاه های کیفری عنوان کرد.
این حقوقدان اضافه کرد: دیگر علت این بود که وکلا در دادگاه های کیفری با پنج نفر روبرو خواهند شد و اگر بتواتید این پنج نفر را مجاب کنند پس طبیعتا برای آن ها کنار آمدن با یک نفر، امر ساده ای خواهد شد. علت دیگر این است که در دادگاه های کیفری عمده موکل ها از توان مالی کمتری برخوردار هستند و وکلا انگیزه مالی کمتری خواهند داشت.
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری با اشاره به بخش دوم کتاب گفت: بخش دوم کتاب در خصوص مسائل مدنی است، چون وکلا باید به منظور گذران معیشت خود به مسائل مدنی هم اشراف داشته باشند.
نویسنده کتاب «هنر دفاع در دادگاه ها» درباره انگیزه اولیه خود برای نوشتن این کتاب گفت: در سال ٦٨ به همت رییس وقت کانون گلستان، کلاس هایی در حوزه آیین نگارش حقوقی و آیین تنظیم قراردادها برگزار کردیم که هر دوی آن ها به صورت کتاب منتشر شد. همچنین کلاس هایی در حوزه فنون دفاع برگزار شد که در شرف انتشار کتاب مربوط به این کلاس ها متوجه شدیم کتابی با این مضمون منتشر شده، به ناچار مجبور به استفاده از نام لاتین «the art of advocate» شدیم و در نهایت این مطالب را دستمایه قرار دادم و تبدیل به این نوشتار شد.

بابک زنجانی یک کلاهبردار معمولی است و مفسد فی الارض نیست. اعدام وی دردی از مردم دوا نمی کند. باید به دنبال بدهکاری های زنجانی بود. فکر می کنم اگر بتواند تا حد زیادی از بدهی های خود را بازگرداند در حکمش تخفیف داده شود. امیدوارم به سادگی حکمش اجرا نشود و به دنبال وجوه مفقود شده باشند.

کشاورز این جمله «تشخیص اینکه حقی وجود دارد یا نه» کتاب را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما در مقام قضاوت نیستیم، به خصوص در امور کیفری تشخیص حق با قاضی است و بر عهده ما نیست. یک وکیل مشهور آمریکایی در این باره می گوید «هیچگاه دستی را که در جهت وکالت به سمت من بلند شده، پس نمی زنم». به نظرم این سخن یکجا مورد تخصیص است و آن هم در صورتی است که در یک پرونده کیفری نسبت به شخص متهم یا خود موضوع پرونده دچار پیش داوری منفی می شویم. مثل پرونده موسوم به فساد ٣ هزار میلیاردی که به سراغ بنده آمدند و چون احساس کردم دچار خیانت می شوم آن را رد کردم.
رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با ابراز تاسف نسبت به برخورد نادرست در بعضی از مراجع قضایی با وکلا، از وکلا خواست تا این موارد را به کانون وکلا گزارش دهند تا نسبت به جلوگیری از این موارد اقدام شود. به اعتقاد وی اگر وکلا چندین بار شاهد این موضوعات باشند و آن ها را گزارش دهند حتما مورد پیگیری قرار می گیرد و از اشاعه آن جلوگیری خواهد شد.
وی التیام این وضعیت را مستلزم کار فرهنگی و آشنایی با مسائل حقوقی در مدارس از مقطع کودکستان به صورت رسمی و همکاری صدا و سیما در این باره به صورت غیررسمی دانست و همچنین این راهکارها را موجب شناخت مردم از حقوق خود و رجوع به وکلا در جهت مطالبه این حقوق عنوان کرد.
کشاورز با اشاره به قانون «مجازات اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی» مصوب ١٣١٥، جایگزینی رابطه و نفوذ به جای رویه دادرسی قانونی را مورد نقد قرار داد و گفت: هرگونه رابطه غیرقانونی وکلا با مراجع قضایی غیر قابل قبول است و در صورت مشاهده باید به دستگاه های حراستی گزارش داده شود. وظیفه قوه قضاییه برخورد با جرم است نه اینکه خود در جایگاه مجرم قرار بگیرد.
وی نصب سیستم های نظارتی و دوربین های مدار بسته را در اتاق های بازپرسی و مراجع قضایی در حال حاضر غیر ممکن دانست. ممکن است در آینده نه چندان دور این غیرممکن به ممکن تبدیل شود که این امر مایه تاسف برای شأن قضا است.
وی افزود: در مراجع قضایی سابق زمانی که مرجعی تخلف می کرد، همه متوجه تخلف او می شدند و این خود یک امر بازدارنده برای دیگر مراجع بود تا ریسک تخلف را بپذیرند.
این حقوقدان در پایان سخنانش به حکم بدوی برای بابک زنجانی اشاره و چنین ابراز عقیده کرد: بابک زنجانی یک کلاهبردار معمولی است و مفسد فی الارض نیست. اعدام وی دردی از مردم دوا نمی کند. باید به دنبال بدهکاری های زنجانی بود. فکر می کنم اگر بتواند تا حد زیادی از بدهی های خود را بازگرداند در حکمش تخفیف داده شود. امیدوارم به سادگی حکمش اجرا نشود و به دنبال وجوه مفقود شده باشند.



منبع: ایسنا

کاخ نشینان اعدامی

کاخ نشینان اعدامی

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

تلفن همراه و کلاهبرداری از شما

تلفن همراه و کلاهبرداری از شما

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 115 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 17:53

بخش حقوق تبیان

مرخصی زندانیان

بنا به گزارش  از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن بخشنامه آیت الله آملی لاریجانی به شرح ذیل است:
به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور
به مناسبت فرارسیدن سال نو هجری شمسی و با توجه به آثارمثبت و سازنده حضور زندانیان درکنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی دربازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیزبرقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها به ویژه در ایام نوروز، مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.
الف- زندانیان محکوم به حبس:
1) محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل5 سال حبس.
2) محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
3) محکومین به حبس از 5 تا10 سال به شرط تحمل شش ماه حبس.
4) محکومین به حبس از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
5) محکومین به حبس کمتر از یکسال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می شود.
ب- زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می برند:
1) محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از یکصد میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
2) محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از پنجاه میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن تا پنجاه میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.
ج- محکومین جرائم غیرعمدی و محکومین مالی:
زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهندبود.
تبصره: در مورد محکومین موضوع این بند که دارای شاکی های متعدد می باشند،چنانچه محکومین در زمان بهره مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات گردند، تمدید مجدد مرخصی بمنظور اخذ رضایت از سایر شکات امکان پذیر خواهد بود.
د- مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:
محکومین جرایم س رقت های مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسی، اق دام علیه امنیت کش ور، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روان گردان ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.
تبصره یک: درخصوص جرائم سرقت که مستثنی از مرخصی نمی باشند، بعد از تعطیلات نوروز از مرخصی موضوع این بخشنامه بهره مند خواهند شد.
تبصره دو: در مورد محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یکبارخود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.
تبصره سه: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان گردانها عبارت است از:
1- بیش از 100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، موضوع بند 6 ماده 5 قانون مذکور.
2- بیش از 30 گرم هرویین و روان گردانها و ملحقات آنها، موضوع بند 6 ماده 8 قانون مذکور.
دادستانهای سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.
صادق آملی لاریجانی



منبع: ایرنا

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 93 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 12:31

بخش حقوق تبیان

کشیک نوروزی

 از سازمان تعزیرات حکومتی، محمدحسن سرابیان با اشاره به ابلاغ طرح نظارتی این سازمان برای نوروز 95 گفت: براساس این طرح، کشیک نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از اعضای ستاد خدمات سفر، طی دو مرحله از 17 تا 29 اسفند سال جاری و یکم تا 14 فروردین سال 95 انجام می شود.
وی افزود: براساس این طرح، کشیک نوروزی این سازمان موظف به رسیدگی به تخلفات حوزه های کالا و خدمات اعم از صنفی و غیرصنفی، بهداشتی، درمانی و دارویی و قاچاق کالا و ارز هستند و مردم می توانند شکایت های خود را از طریق شماره تماس 124 و یا سامانه پیامکی 30009651 مطرح کنند تا در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
سرابیان در مورد اماکن مورد نظارت کشیک نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی نیز گفت: مطابق طرح نظارتی ابلاغ شده، شرکت های مسافرتی، مراکز اسکان و پذیرایی، اماکن تاریخی، تفریحی و فرهنگی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نمایشگاه های بهاره، میدارن میوه و تره بار، جایگاه های سوخت و مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن هدف هستند اما بنا به ضرورت و تشخیص ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر، سایر موارد لازم نیز ابلاغ می شود.


منبع: ایرنا

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 101 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 12:31

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده موسوم به فساد نفتی خبر داد.

بخش حقوق تبیان

سخنگوی قوه قضاییه

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در نودو سومین نشست خبری خود گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند صادر شد.

وی بیان کرد: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.


منبع: ایسنا

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 163 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 3:52

ماجراهای تکان دهنده فساد کلان اقتصادی در ایرانِ پس از انقلاب ، عمدتا به چند نفر خاص محدود می شود که به صورت تقریبی در هر دهه یک مفسد اقتصادی را مشاهده نموده ایم.

آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان

کاخ نشینان اعدامی


 

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

خیانت در امانت همان اختلاس است؟

مجازات قانونی برای اختلاس کنندگان

مجازات قانونی برای اختلاس کنندگان

معاون اختلاس كي بود ؟

معاون اختلاس كي بود ؟

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 104 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 3:52

 اصغر جهانگیر که همراه با هیأت حقوق بشری در ژنو به سر می برد، با رییس حقوق عمومی و مسئول زندان های وزارت امور دادگستری سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار به نقش جرایم مرتبط با مواد مخدر در آمار زندانیان در ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با اهداف بشردوستانه با قاچاق مواد مخدر مبارزه می کند، گفت: کشورهای اروپایی به عنوان اصلی ترین مقصد این مواد باید این مبارزه فداکارانه ایران را مدنظرداشته باشند چرا که ما در این راه هزینه های مالی و معنوی زیادی می دهیم.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به اقدامات تامینی و تربیتی خوبی که در خصوص حفظ حقوق زندانیان نوجوان و جوان در جمهوری اسلامی ایران انجام شده، گفت: کانون اصلاح و تربیت جمهوری اسلامی ایران بدون تردید از هر لحاظ در منطقه اول است و در سطح جهانی نیز کم نظیر است و این موضوع در بازدیدهایی که هیئت های خارجی از آن به عمل آورده اند مورد اذعان قرار گرفته است.

وی با اشاره به دیدارهای اخیری که هیئت های قضایی و حقوق بشری ژاپن و دانمارک از کانون اصلاح و تربیت بعمل آورده اند گفت: شرایط حاکم براین کانون و برنامه هایی که برای این نوجوانان در نظر گرفته شده به شدت مورد توجه آنها قرار گرفت.

جهانگیر در خصوص امور و اقدامات انجام شده در بحث حمایت از زندانیان و خانواده آنها گفت: سوای از خدماتی که سازمان زندانها رأسا به زندانیان و خانواده آنها ارائه می دهد در جمهوری اسلامی ایران ۲۰۲ انجمن حمایت از زندانیان و خانواده آنها مشغول به فعالیت هستند که دولتی نیستند اما ما هم تا حد امکان به آنها کمک می کنیم.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی با تشریح برخی از خدماتی که این انجمن ها به خانواده زندانیان ارائه می کنند گفت: پیگیری وضعیت تحصیلی کودکان زندانی، تامین مخارج زندگی ، اعطای وام برای تامین مسکن و ارائه کمک هزینه های مختلف زندگی از جمله خدماتی است که این انجمن ها به زندانیان و خانواده های آنها اعطا می کنند.

مشاور رئیس قوه قضاییه در ادامه به برنامه های جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از مجازات های جایگزین حبس از جمله حبس در خانه اشاره کرد و خواستار توسعه همکاری ها میان ایران و سوئیس برای انتقال تجربیات شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در سازمان زندان ها یک اداره کل حقوق شهروندی تشکیل شده است گفت: یکی از وظایف این اداره کل نظارت و رسیدگی به حقوق شهروندی زندانیان و خانواده های آنها است و اساس تشکیل این اداره کل این بوده است که حقوق زندانیان و خانواده های آنها تضییع نشود.

جهانگیر در ادامه به تشریح دستاوردهای مختلف سازمان زندانها در امر آموزش و بهداشت زندانیان پرداخت و گفت : هم اکنون ۱۳۰ رشته درسی و حرفه آموزی در زندان های ایران وجود دارد و برای آماده کردن زندانیان برای بازگشت به جامعه برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی، حرفه اموزی در نظر گرفته شده است و بابت هر آموزشی نیز به آنها مدرک مربوط داده می شود و یکی از ویژگی های مدارک مختلف فنی حرفه ای و یا تحصیلی که به زندانیان داده می شود این است که هیچ نشانی از زندانی بودن آنها در این مدارک وجود ندارد.

همچنین در این دیدار کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کشورمان نیز بر گسترش همکاری های ایران و سوئیس در موضوع حقوق بشر و تبادل تجربیات در زمینه مدل ها و شیوه های جایگزین از حبس تاکید کرد.

غریب آبادی در این دیدار با اشاره به روابط بسیار مناسب دو کشور در شرایط فعلی بر ضرورت افزایش تعامل و همکاری های حقوقی و قضایی خصوصا در بحث تبادل زندانیان و معاضدت قضایی میان ایران و سوئیس تاکید کرد.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با نزدیک به ۴۰ کشور گفتگو و همکاری های دوجانبه حقوق بشری و قضایی دارد به سابقه خوب دو کشور در برگزاری کارگاه ها و نشست های دوجانبه حقوق بشری اشاره کرده و بر گسترش و انجام هرچه بیشتر گفتگوهای تخصصی در موضوعات مرتبط و تبادل هیئت به منظور انتقال تجربیات تاکید کرد .

در این دیدار رئیس امور حقوق عمومی وزارت دادگستری سوئیس نیز با استقبال از گسترش همکاری های دوجانبه حقوق بشری و قضایی مابین جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای ناشی از این همکاری ها میان دو کشور را ارزنده برشمرد و گفت: بدون تردید توسعه این گفتگوها و نشست های دوجانبه و تبادل هیئت ها به ارتقاء سطح حقوق بشر و حقوق شهروندی کمک موثری می کند.

طرف سوئیسی با اذعان به اینکه اروپا اصلی ترین هدف قاچاقچیان مواد مخدر است، از تلاش های ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیر و تشکر کرد و گفت: از قضا بیشترین تعداد زندانیان ما در سوئیس نیز در ارتباط با مواد مخدر هستند واین معضلی جهانی است که همه کشورها باید برای مبارزه با آن به یکدیگر کمک کنند.

وی همچنین به تشریح سیاست های کشورش در خصوص زندان و زندانیان پرداخت و تصریح کرد: سوئیس نیز به دنبال راه ها و گزینه های جایگزین از حبس است که از این طریق صدمات اجتماعی ناشی از حبس برای زندانیان و خانواده های آنها را کاهش دهد.

رئیس بخش حقوق عمومی وزارت دادگستری سوئیس و نیز رئیس زندان های این کشور همچنین خواستار بازدید هیئتی ایرانی از زندان های سوئیس شدند.

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 95 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 6:07

 اجرای طرح دستبند الکترونیک، شیوه ای خاص از مجازات مرسوم به " زندان باز" بوده و در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است.

بخش حقوق تبیان

 دستبند الکترونیکی

مدتی است که طرح دستبندهای الکترونیک به گوش می رسد و ظاهرا به زودی مقرر است اجرای آن در کشور کلید بخورد.

طرحی که با کاهش جمعیت در حبس کشور و جایگزین سازی مجازات،گامی رو به جلو در  کاهش حجم و کثرت زندانیان یا همان حبس زدایی به شمار می رود،البته پیش از این نیز از چنین طرح هایی سخن به میان آورده شده،اما در مقام عمل اتفاق و اقدام خاصی در این خصوص عملیاتی نشده است.

در آذرماه سال 92،حجت الاسلام و المسلمین شهریاری،رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه عنوان کرده بود که مجری طرح دستبند الکترونیک،سازمان زندان های کشور است و در سال 92،وعده اجرایی شدن آن مطرح شده بود.

این در حالی است که طبق اظهارات وی،محدودیت قانونی برای راه اندازی دستبند الکترونیک در قوه قضائیه وجود ندارد و ظاهرا اقدامات مقدماتی طرح نیز انجام شده است.

اجرای طرح دستبند الکترونیکی مستلزم شرایط خاص فردی مجرم نیز می باشد که عدم سابقه کیفری موثر و عدم ارتکاب به جرایم موثر امنیتی و اقتصادی از نمونه های آن به شمار می رود.

مطالعات این طرح در سال 1391 انجام شد و مسئولان وقت،عمده ترین مشکل در اجرایی شدن این طرح را متوجه اعتبارات و هزینه های اجرای آن  می دانستند.

ظاهرا در این اواخر اتفاقات جدیدی رقم خورده زیرا پیرو اظهارات عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، "این طرح در حال حاضر معطل آیین نامه ها است" و گویا چندان مشکل مالی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه طرح های مقدماتی دستبند و پابندهای الکترونیک فراهم شده عنوان کرد:قرار است طرح مذکور در دادسرای ناحیه 31 تهران اجرایی شود.

وی در خصوص هزینه های طرح نیز اعلام کرد که هم اکنون آنچه که قرار است در تهران اجرایی شود بصورت آزمایشی خواهد بود و موکول به هزینه نشده است اما در صورت اجرایی شدن طرح مورد اشاره در سطوح کلان، فراگیر و گسترده،احتمال پیش بینی هر چه بیشتر تمهیدات وجود دارد.

در سال گذشته،حجت الاسلام شهریاری،معاون رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که بودجه طرح مذکور از ناحیه سازمان زندان ها و یا هر مجموعه دیگری که بخواهد بهره بردار آن باشد تامین خواهد شد.

طبق اظهارات وی،ظاهرا هر دستبند الکترونیک بین یک تا دو میلیون تومان هزینه بر خواهد بود و با توجه به نیاز مجدد به شارژ باطری،نظارت بر چنین ساز وکاری با دشواری هایی همراه است که در چنین شرایطی نیاز به دستگاهی که نیازمند به شارژ مکرر نباشد ضروری به نظر می رسد.

وی قریب به یک ماه و نیم گذشته اشاره کرده بود که مقرر است طرح با مشارکت بخش خصوصی و سازمان زندان ها با پرداخت یک میلیون تومان برای هر دستبند تا پایان سال جاری اجرایی شود.

** کدام جرم ها مشمول طرح دستبند الکترونیکی خواهند شد؟

در قانون مجازات اسلامی که مصوب سال 92 است استفاده از سامانه الکترونیک را به عنوان یکی از شیوه های حبس،پیش بینی کرده است و در آیین نامه دادرسی کیفری در ماده 553 و 558  به این موضوع پرداخته شده است.

شاخص ترین مزیت این طرح به کاهش جمعیت کیفری معطوف می شود که البته این قانون مشمول مجازات های درجه 5 تا درجه 8 خواهد شد.

به تعبیر دیگر مجازات های 5 سال حبس و تا حداکثر 18 میلیون تومان جزای نقدی جز مجازات هایی به شمار می روند که در دایره استفاده از دستبند الکترونیکی می گنجند.

اینکه چه کسانی می تواند در ازای حبس،مجازات خود را از طریق و شرایط الکترونیکی به اتمام برسانند وابسته به رفتار فردی مجرم و شرایط وی و جرم ارتکابی و نظر شورای طبقه بندی خواهد بود.

اجرای طرح دستبند الکترونیکی مستلزم شرایط خاص فردی مجرم نیز می باشد که عدم سابقه کیفری موثر و عدم ارتکاب به جرایم موثر امنیتی و اقتصادی از نمونه های آن به شمار می رود.

با کمک دستبند الکترونیک می توان تشخیص داد که فرد در کدام نقطه از شهر،منطقه،محله یا حتی کشور قرار دارد و در صورت اقدام به خروج،امکان رصد و نقطه یابی مجرم وجود دارد.

به عبارت دیگر می توان به جای حبس،محدوده ای مشخص را برای فرد مجرم که به دستبند الکترونیکی وصل شده است تعیین کرد و در واقع با اتکای به این شیوه،طرح حبس باز در کشور اجرایی می شود.

اینکه چه کسانی می تواند در ازای حبس،مجازات خود را از طریق و شرایط الکترونیکی به اتمام برسانند وابسته به رفتار فردی مجرم و شرایط وی و جرم ارتکابی و نظر شورای طبقه بندی خواهد بود.

در حال حاضر حدود 50 درصد زندانیان ما را مجرمین مواد مخدر تشکیل می دهند و اگر زندانیانی را که بطور غیر مستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند به این جمع اضافه کنیم این رقم به حدود 70 درصد می رسد.

طبق قانون دسترسی به وکیل،مددکار،پزشک،تلفن،کتابخانه،سیستم آموزشی،از جمله حقوق تثبیت شده در تمام زندان های ایران است.

به رغم همه دستورالعمل ها و آموزش ها برای رعایت حقوق زندانیان،سیستم های نظارتی دستگاه قضایی همواره در حال رصد وضعیت و موقعیت زندانیان و زندان های کشور هستند و این نشان می دهد علیرغم طی دوران تنبیهی از سوی افراد مجرم،اما به هر حال این امر نیز درچارچوب قوانین و قواعد خاص به خود پیگیری می شود که قوه قضائیه خود را مکلف به احقاق حق و تامین آن می داند،در چنین شرایطی حبس باز می تواند طرح موثر و سازنده ای محسوب شود که در مُتِنَبِه ساختن افراد و پیشگیری از وقوع جرم مجدد مثمر ثمر خواهد بود و از سوی دیگر از بار سنگین بسیاری از هزینه های دستگاه قضایی نیز می کاهد که مجموعه این عوامل و مسائل در چنین شرایطی مفید به نظر می رسد،البته گذر زمان به نحو مطلوب تری،نقاط ضعف و قوت این طرح را مشخص می کند.

امری که تدریج و گذر زمان لازمه آن است زیرا در حال حاضر دیکته ای نانوشته محسوب می شود که طبیعتا فاقد غلط است.



منبع : باشگاه خبرنگاران

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 111 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 6:07

بخش حقوق تبیان

همکاری های قضایی

 وی گفت که در این نشست مباحث کلی مطرح شد و مورد ویژه ای مورد بحث قرار نگرفت و در مورد همکاری در بخش قضایی بحث شد، چون اعتقاد داریم ظرفیت عظیمی بین دو کشور برای همکاری به ویژه در زمینه های قضایی وجود دارد.
مشکلات ناشی از جرم و جنایت های سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، خشونت، افراط گرایی و تروریسم نیز به گفته محمدی مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفته و برای مقابله با این جرم و جنایات همکاری دو جانبه مورد نیاز است.
براساس گزارش رسانه های اندونزی، دیپلمات بلندپایه کشورمان در اندونزی، گفت که دو کشور دارای تجربه و دانش مقابله با جرم و جنایات سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، خشونت، افراط گرایی و تروریسم هستند و همکاری بین دو طرف برای مقابله با این گونه جنایات مورد نیاز است.
وی معتقد است برای تحقق بخشیدن همکاری ایران و اندونزی در این بخش ها باید نشست های بیشتری برگزار و این همکاری ها به بحث گذاشته شود.
سفیر ایران در اندونزی در پاسخ به سئوالی در مورد اجرای حکم اعدام در این کشور جنوب شرق آسیا نیز گفت: این حق هر کشوری است که براساس قانون خود عمل کند و دولت ایران در مساله قضایی یک کشور دخالت نمی کند.
نمایندگان وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران و وزارت حقوق بشر و قوانین اندونزی روزهای ششم و هفتم اسفندماه مذاکرات کارشناسی پیرامون موافقتنامه های معاضدت قضایی و استرداد مجرمین را در تهران برگزار و سندهای آن را امضا کردند.
این مذاکرات با حضور رئیس تیم کارشناسی طرف اندونزی متشکل از مدیر کل حقوقی وزارت امور خارجه، نمایندگانی از دادستانی، وزارت حقوق بشر و قوانین، اداره ریشه کنی فساد و اینترپل اندونزی برگزار شد.
موافقتنامه های معاضدت قضایی و استرداد مجرمین میان دو کشور تنها موافقتنامه های حقوقی و قضایی منعقد شده میان ایران و اندونزی تا به امروز است.
'یاسونا لائولی' وزیر قانون و حقوق بشر اندونزی نیز آبان ماه امسال در دیدار 'مصطفی پورمحمدی' وزیر دادگستری ایران، خواستار گسترش همکاری های قضایی و حقوقی دو کشور شد.



منبع: ایرنا

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

در ایران نوجوانان اعدام نمی شوند

اعطای وام مسکن به خانواده زندانیان

اعطای وام مسکن به خانواده زندانیان

حمایت از سطح فرهنگی شهروندان در حقوق بشر

حمایت از سطح فرهنگی شهروندان در حقوق بشر

بخوان تا خودکشی نکنی!!!

بخوان تا خودکشی نکنی!!!

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 107 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 6:07

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: افزایش 50 تا 100 درصدی نرخ جرایم رانندگی از سوی دولت در دیوان عدالت اداری مغایر با قانون شناخته شده و ابطال شد.

بخش حقوق تبیان

جرایم رانندگی

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار داشت:شهروندان حق دارند اگر مصوبه ای مغایر قانون است به دیوان شکایت کنند .

همچنین علی اکبر بختیاری مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره این خبر طی گفتگویی گفت: البته اصل این اختیار برای دولت محفوظ است و قطعا افزایش جرائم می تواند بازدارنده باشد اما قرار نیست تصمیمات خارج از قانون باشد و لذا هیات عمومی با حضور نماینده دولت و بانک مرکزی و ناجا و دیگر متولیان تشکیل جلسه داد و بعد از استماع نظریات این مصوبه را قانونی ندانست و اگر دولت مصوبه دیگری بدهد می تواند قابلیت اجرا داشته باشد.

گفتنی است، هیئت دولت در جلسه ششم دی سال جاری خود به پیشنهاد وزارتخانه های دادگستری، کشور و راه و شهرسازی و نیز نیروی انتظامی و به استناد مواد 21 و 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بخشی از کدهای جرائم رانندگی را اصلاح و ابلاغ کرد تا پس از طی مراحل قانونی اجرایی شود.

بر اساس این مصوبه، نرخ جرائمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه های دوطرفه و تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) در کلان شهرها و مراکز استان ها و جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی تا 200 هزار تومان افزایش یافت.

همچنین نرخ جرائمی همچون انجام حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ، حرکات مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه ها و بزرگراه ها به 150هزار تومان و عبور از محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه، عدم رعایت مقررات حمل بار و عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

براساس این مصوبه دولت، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی 400 هزار تومان جریمه دارد و کنار این امر، مواردی همچون تجاوز به چپ از محور راست، عبور وسایل نقلیه از پیاده رو، دور زدن در محل ممنوع، نقص فنی مؤثر و یا نقص در سامانه روشنایی در شب، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت محدودیت های زمانی یا مکانی و یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک و یا تجهیزات خاص، عدم توجه به فرمان ایست و یا پرچم مراقبین عبور و مرور؛ محصلین و یا پلیس مدرسه، نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی، عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی و جانبی و تصادف ناشی از عدم توجه به جلو، حمل تیرآهن و ورق های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوطه، سبقت از سمت راست وسیله نقلیه در راه هایی که در هر طرف رفت و برگشت یک خط عبوری وجود دارد و یا با استفاده از شانه راه 75 هزار تومان جریمه به همراه دارد.

همچنین عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت، عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان، تجاوز از سرعت مجاز ( تا 30 کیلومتر بر ساعت)، حرکت نکردن وسایل نقلیه بین خطوط، نداشتن پلاک جلو، عقب و یا ناخوانا بودن آن و عدم رعایت حق تقدم عبور 60 هزار تومان جریمه در پی دارد. طبق این مصوبه جریمه نداشتن برگه معاینه فنی به 40 هزار تومان افزایش یافته است.



منبع: باشگاه خبرنگاران
 
ساختمان دیوان عدالت اداری افتتاح شد

ساختمان دیوان عدالت اداری افتتاح شد

بعد از عقد می توان مهریه را افزایش داد؟

بعد از عقد می توان مهریه را افزایش داد؟

چگونه از ادارات دولتی شکایت کنیم؟

چگونه از ادارات دولتی شکایت کنیم؟

وظایف و اختیارات قوه قضائیه

وظایف و اختیارات قوه قضائیه

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 107 تاريخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت: 21:43

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: قضات محاکم تجدیدنظر، پزشکان حاذق عرصه داوری و قضاوت هستند و باید با استفاده از این استعداد، مشکلات موجود را علاج کنند.

بخش حقوق تبیان

قاضی

نشست رئیس کل دادگستری کل استان تهران با قضات محاکم تجدیدنظر با هدف بررسی عملکرد سال جاری این محاکم و بیان مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات برگزار شد.
غلامحسین اسماعیلی ضمن اظهار خوشوقتی از حضور در جمع قضات عالی رتبه دادگستری پایتخت از کار، تلاش، ایثار و دقت نظر در جهت احقاق حق و دادرسی انجام شده تشکر کرد.
وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات 7 اسفند خاطرنشان کرد: به جد باید از مردم عزیز، فرهیخته، فهیم و همیشه در صحنه ایران اسلامی به دلیل مشارکت گسترده آنان در امر انتخابات و ابراز وفاداری و اعتماد خودشان به نظام اسلامی حاکم بر این کشور و خدمت گذاران شاغل در این کشور که در راس تمام آنان مقام عظمای ولایت حضور دارد تقدیر و تشکر کرد؛ چرا که با وجود مشکلاتی نظیر گرانی، تورم، رکود و مصائبی که مردم با آن مواجه هستند؛ مع ذالک در لحظات حساس در تمامی صحنه ها مشارکت جدی دارند و وجود این گونه مسائل و معضلات مانع از حضور حماسی آنان در انجام وظیفه شان نیست و همه جهانیان شاهد حضور گسترده مردم در مراسم راهپیمایی باشکوه 22 بهمن ماه و همچنین در انتخابات اسفند ماه در پای صندوق های بودند.
رییس کل دادگستری استان تهران با تبریک به برگزیدگان انتخابات که توانستند رای و اعتماد مردم را جلب کنند، تصریح کرد: در وهله اول باید از مقام عظمای ولایت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که الهام بخش این حرکت عظیم بودند تشکر کنیم و تبریک ویژه ای هم به همکاران قضایی که جزء منتخبین مردم بودند و راهی خانه ملت و مجلس شورای اسلامی شدند عرض کرده که حسب اطلاعات واصله تعداد 13 نفر از قضات بطور قطعی انتخاب و تعدادی نیز به دور دوم راه یافتند.
وی در بخش دیگر سخنان خود، جمع حاضر را اعاظم عرصه قضاوت در نظام جمهوری اسلامی برشمرد و خطاب به آنها افزود: مجموعه محاکم تجدید نظر در تهران به معنای برگزیدگان دستگاه قضایی هستند، در ام القرای جهان اسلام از شما بهتر در دادگستری پایتخت سراغ نداریم و طبیعی است که شما که این ویژگی و جایگاه را دارا هستید باید الگوی دیگران باشید. دیگران از شما اخلاق و رفتار، کار و تلاش، تحمل و صبوری و تدبیر و چاره جویی در معضلات و مشکلات را فرا گیرند.
اسماعیلی اظهار کرد: تمامی ما از آمار بسیار زیاد پرونده های قضایی اطلاع داریم که این امری پوشیده و مخفی نیست و افزون بر آن نیز ماهیت اغلب پرونده های قضایی بسیار سنگین و پیچیده است. همچنین با کمبود کادر قضایی و اداری، امکانات و منابع محدود و بلکه ناچیز و مشکلات ناشی از اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری مواجه هستیم؛ لذا بطور میانگین نیز ارجاع بیش از 150 فقره پرونده به شعبات تجدید نظر، استاندارد و منطقی نیست.
وی گفت: ولی با وجود این دانسته ها اگر عملکرد سال جاری را در حوزه وارده ها و مختومه ها بررسی دقیق کنیم متوجه خواهیم شد که از حیث وارده با افزایش ناگهانی مواجه نشده ایم، اما در حوزه مختومه ها نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده ایم؛ هرچند که بررسی ماهیتی برخی از پرونده ها بسیار زمان بر و طولانی است، اما با وجود این مشکلات برخی از شعبات با عملکرد خوب و کاهش موجودی مواجه بوده اند که با آسیب شناسی و اصلاح روش ها می توان این رویکرد را به تمامی شعبات تعمیم داد.
رییس کل دادگستری استان تهران ضمن قدردانی از زحمات کلیه قضات محاکم تجدیدنظر استان تهران گفت: در ابتدای سال آینده از برگزیدگان این محاکم در سال 94 نیز تجلیل بعمل خواهد آمد و ملاک و ارزیابی ما فقط آمار و عدد نخواهد بود. باید با تعامل فکری به این مشکلات فائق آئیم و لازم است که با تلاش، ایثار و مجاهدت بیشتر از قبل، کار و تلاش کنیم؛ چراکه شما پیشکسوتان و اساتید این فن و متبحر در امر قضا هستید. ما از شما انتظار ویژه ای داریم و از قضات جوان انتظاری دیگر.
وی افزود: بنده اعتقاد دارم قضات محاکم تجدید نظر، پزشکان حاذق عرصه داوری و قضاوت هستند و باید با استفاده از این استعداد، مشکلات موجود را علاج کنند. همچنین اگر همکارن قضایی مطابق با برنامه مدونی درخارج از وقت اداری به امر قضا بپردازند بسیاری از مشکلات مربوط به اطاله دادرسی حل و مرتفع خواهد شد .
حسین لطفی معاون قضایی رییس کل و سرپرست محاکم تجدیدنظر استان با حضور در این نشست اظهار کرد: در سال جاری با تلاش گسترده کلیه همکاران به بخش اعظمی از اهداف برنامه اجرایی که از بدو تصدی آقای اسماعیلی بر این دادگستری تدوین شد، مانند نظم و انضباط در ورود و خروج و تلاش مضاعف در رسیدگی به پرونده های قضایی دست یافته و در این زمینه به موفقیت خوبی رسیده ایم.
وی ادامه داد: با وجود تعداد زیاد پرونده های قضایی و همچنین کمبود نیروی انسانی در بخش قضایی و اداری، سال سخت و پرمشغله ای را پشت سر گذاشته ایم و همواره در تلاش هستیم تا نواقص موجود را به طور مستمر شناسایی و مرتفع کنیم، البته امیدوراریم با بهره مندی از را هنمایی ها و ارشادات رئیس کل دادگستری استان تهران، نتایج درخشان تری را که شایسته است بدست بیاوریم.


منبع : ایسنا
چگونه از ادارات دولتی شکایت کنیم؟

چگونه از ادارات دولتی شکایت کنیم؟

نگاه حقوقی به نظارت در انتخابات

نگاه حقوقی به نظارت در انتخابات

امضای قوانین توسط رییس‌جمهور؛ تشریفاتی یا تکلیفی؟!

امضای قوانین توسط رییس‌جمهور؛ تشریفاتی یا تکلیفی؟!

حق سوال و استیضاح مجلس

حق سوال و استیضاح مجلس

- - , .

بخش حقوق...
ما را در سایت بخش حقوق دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی hoghough بازدید : 115 تاريخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت: 17:36